خواص قهوه تلخ
نوشته شده توسط : علیج

از خواص قهوه تلخ چه می‌دانید؟

قهوه تلخ، در واقع همان قهوه معمولی است که بدون اضافه کردن شیر و شکر مصرف می‌شود. در مورد خواص قهوه تلخ، پژوهش‌هایی بسیاری انجام شده و محققان تردیدی ندارند که این دانه تیره رنگ، می‌تواند به حفظ سلامت مصرف کنندگانش کمک کند. از نظر آنها قهوه میزان زیادی از ویتامین‌های گروه B را در خود جا داده و منیزیم موجود در آن هم احتمال ابتلا به آسم و بیماری‌های استخوانی را کمتر می‌کند.

قلبتان سالم می‌ماند

مصرف قهوه بدون اضافه کردن شکر به آن، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قهوه تلخ، احتمال دچار شدن به سکته مغزی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد و خطر بروز بیماری‌های التهابی که مغز و قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند را کمتر می‌کند.

البته محققان می‌گویند که مصرف قهوه، ممکن است کمی فشار خون را بالا ببرد، اما نه آنقدر که خطری برای سلامت مصرف کنندگانش باشد.

وزنتان کم می‌شود

مصرف قهوه بدون شکر به کاهش چربی‌های انباشته در بدن کمک می‌کند. محققان ثابت کرده‌اند که کافئین موجود در قهوه تلخ، به فرایند سوزاندن چربی کمک می‌کند و متابولیسم را ۳ تا ۱۱ درصد بالا می‌برد. در مطالعه‌ای ثابت شده که مصرف قهوه تلخ، فرایند سوزاندن چربی در افراد چاق را از ۱۰ تا ۲۹ درصد بیشتر می‌کند.

حافظه‌تان قوی می‌شود

قهوه تلخ، بر فعالیت‌های مغزی شما اثر می‌گذارد و حافظه فعالتان را تقویت می‌کند. به گفته محققان، این نوشیدنی نه تنها احتمال ابتلا به آلزایمر را تا ۶۵ درصد کمتر می‌کند، بلکه توانایی شما برای به‌خاطر آوردن اطلاعات و عملکرد حافظه کوتاه‌مدت را هم بهتر می‌کند.

دیابتی نمی‌شوید

تنها اضافه نشدن شکر به این نوشیدنی نیست که احتمال دیابتی شدن مصرف‌کنندگانش را کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند مصرف دانه قهوه، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را ۲۳ تا ۵۰ درصد کمتر می‌کند. قهوه با تاثیری که بر جذب انسولین در بدن می‌گذارد، مصرف کنندگانش را دربرابر خطر ابتلا به دیابت ایمن می‌کند.

 

با نوشیدن قهوه، خطر ابتلا به بیماری های قلبی بسیار کاهش پیدا می کند زیرا در این نوشیدنی مواد کاهنده التهاب در بدن وجود دارد و مانع از گرفتگی عروق خونی می شود.

این ماده یکی از برترین خوراکی ها برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است و کارشناسان اعلام کرده اند در قهوه موادی وجود دارد که باعث افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی به ویژه در ناحیه دور شکم می شود و به این ترتیب فرد با مصرف روزانه آن می تواند به سرعت وزن کم کند.

مصرف قهوه در زمان سرماخوردگی و ابتلا به آنفلوآنزا می تواند باعث کاهش علایم بیماری، بهبود فرد و کاهش دوران نقاهت شود، به همین دلیل کارشناسان مصرف آن را هنگام بیماری به شرط نداشتن تب بالا توصیه می کنند.

کارشناسان دریافتند افرادی که روزانه 2 فنجان قهوه مصرف می کنند تا ۴۰ درصد کمتر به سرطان کبد مبتلا می شوند، این نوشیدنی دارای مواد ضد سرطانی است که از ابتلا این بیماری مرگبار تا حد زیادی جلوگیری می کند.

این نوشیدنی مانند یک دارو مانع از گسترش بیماری آلزایمر در سالمندان می شود، مصرف قهوه باعث تقویت قدرت حافظه و حفظ سلامت اعصاب مغز می شود که به این ترتیب از بروز زوال عقل به دلیل افزایش سن در افراد جلوگیری می کند

قهوه به دلیل برخوردای از خاصیت مدر باعث دفع سموم از بدن، افزایش دفع ادرار، پاکسازی کبد و کلیه ها می شود که به این ترتیب مواد سمی و نمک اضافی از بدن خارج شده و فرد کمتر مبتلا به انواع بیماری های مزمن و چاقی می شود.

 

قهوه منجر به بیماری‌های قلبی نمی‌شود و می‌تواند خطر سکته را کاهش دهد

اغلب ادعا می‌شود کافئین می‌تواند باعث فشار خون بالا شود. این درست است، اما اثر آن اندک است (بین ۳ تا ۴ mm/Hg) و اگر آن را به طور منظم مصرف کنید، معمولا این اثر از بین می‌رود.

با وجود این، ممکن است در برخی افراد، این اثر ماندگار باشد، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید، در مصرف قهوه احتیاط کنید.

با این وصف، مطالعات انجام شده با این افسانه که قهوه، خطر بیماری‌ قلبی را افزایش می‌دهد، مغایر است. در واقع، شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه زنانی که قهوه می‌خورند، کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

برخی تحقیقات نیز نشان می‌دهد قهوه‌خورها ۲۰ درصد کمتر دچار سکته‌ی قلبی می‌شوند.

 

در کافئین، مواد غذایی ضروری وجود دارد

قهوه چیزی بیش از یک نوشیدنی سیاه رنگ است. بسیاری از همین مواد مغذی که در دانه‌های قهوه وجود دارند، در نوشیدنی نهایی نیز یافت می‌شوند.

 

یک فنجان قهوه حاوی مواد مغذی زیر است:

ریبوفلاوین (ویتامین ب۲): تامین‌کننده‌ی ۱۱ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵): تامین‌کننده‌ی ۶ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

منگنز و پتاسیم: تامین‌کننده‌ی ۳ درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه

منیزیوم و نیاسین (ویتامین ‌ب۳): تامین‌کننده‌ی ۲ درصد از میزان توصیه‌ شده‌ی روزانه

گرچه شاید به نظر مهم نباشد، اما اغلب مردم، روزانه بیش از یک فنجان قهوه می‌نوشند. بنابراین، اگر ۴-۳ فنجان قهوه بنوشید، آنگاه این مقادیر اندک، به سرعت زیاد می‌شوند.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : شنبه 24 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: